چهارشنبه ٠٤ مهر ١٣٩٧
|
English

به اطلاع می رساند، ترم تابستان طرح ورزش همگانی مؤسسه توانبخشی ولیعصر(ویژه مددجویان کم توان ذهنی 8 تا 25 سال ) در شهرهای تهران،کاشان،سنندج،یزد،کرمانشاه،مشهد و شیراز به صورت رایگان در باشگاههای متعدد در یک یا دو سانس در هفته در حال اجرا می باشد...
عنوان
فلج مغزی
  •  فلج مغزی :

فلج مغزی یک اصطلاح کلی برای گروهی از ضایعات مزمنی است که کنترل حرکتی فرد را مختل می کنند. این بیماری در شرایط نقصان تكامل یا آسیب به مناطق حركتی مغز بوجود می آید كه در نتیجه آن فرد قادر به كنترل حركتی و وضعیت بدنی خود نیست.اختلال حركتی ناشی از این ضایعه در سالهای اولیه زندگی ظاهر می شود. این اختلال غیرپیشرونده بوده و ناشی از آسیب دائمی مغز در حال رشد است.

 

  •  علائم فلج مغزی :

فلج مغزی می تواند منجر به ایجاد مشكلات و عوارضی از قبیل اشكال در غذا خوردن، كنترل ضعیف ادرار و مدفوع و مشكلات تنفسی و زخمهای بستر شود، لذا علائم فلج مغزی از یك فرد به فرد دیگر متفاوت است.
 با وجود اینكه فلج مغزی یك ضایعه پیشرونده نیست اما اثرات فلج مغزی ممكن است در طی زمان تغییر کند. برای مثال كودكی كه اندامهای فوقانی یا دستهای او دچار اختلال است ممكن است توانایی لازم را برای نوشتن و پوشیدن لباس بدست آورد، در حالی كه در بعضی از كودكان ممكن است سختی عضلات، منجر به بروز مشكلاتی در لگن و ستون فقرات شود كه نیازمند جراحی ارتوپدی است. اگر مراقبت صحیح توانبخشی و انجام تمرینات مناسب برای کودک فلج مغزی انجام نشود، بالا رفتن سن کودک، منجر به ایجاد وضعیت غیرطبیعی در بدن او می شود.
علائم اولیه فلج مغزی معمولاً قبل از 3 سالگی ظاهر می شوند. نوزاد مبتلا به فلج مغزی اغلب در مقایسه با كودكان عادی كندتر به مراحل رشدی خویش از قبیل غلتیدن، نشستن، چهار پا رفتن، لبخند زدن و ... دست پیدا می كنند.

  •  تقسیم بندی فلج مغزی :

الف – تقسیم بندی فلج مغزی بر اساس تعداد اندامهای درگیر

  1.  كوادری پلژی: هر چهار اندام كودك درگیر است.
  2.  دای پلژی: هر چهار اندام كودك درگیر است اما درگیری پاها (اندام تحتانی) شدید از دستهاست.
  3. همی پلژی: یك طرف بدن درگیر است معمولاً دست بیشتر از پا درگیر است.
  4. ترای پلژی: سه اندام كودك درگیر است معمولاً دو دست و یك پا.
  5.  منوپلژی: فقط یك عضو كودك درگیر است معمولاً یك دست.


ب - تقسیم بندی فلج مغزی بر اساس اختلال حركتی

  1.  اسپاتیك:

 عضلات كودك اسپاتیك سفت می باشد و در مقال كشش بشدت مقاوت می كنند. این عضلات هنگامی كه بكار گرفته می شوند بیش از اندازه فعال می شوند و حركات زمختی را ایجاد می كنند.

در حالت طبیعی عضلات بصورت جفت كار می كنند برای مثال وقتی یك گروه منقبض می شود گروه مخالف شل می شوند تا امكان ایجاد حركت آزادانه را در راستای مورد نظر فراهم سازند. اما در عضلات استپاتیك هر گروه عضلانی بطور همزمان منقبض می شوند و حركت را متوقف می سازند، كه به این حالت انقباض همزمان گفته می شود.

سفتی عضلانی ممكن است در حالت خفیف فقط تعداد محدودی حركت را مختل نماید ویا اینكه در حالت شدید تمام حركات بدن را دچار مشكل سازد. مقدار سفتی عضلانی معمولاً با گذشت زمان تغییر می كند. توانبخشی، جراحی و استفاده از بعضی از داروها و وسایل كمكی و تطبیعی می تواند به كنترل و مهار سفتی عضلانی كمك كند. معمولاً آسب به قشر مغز باعث بروز سفتی عضلانی می شود.


       2- آتتوئید:

آتتوئید عبارتست از اشكال در كنترل و هماهنگی حركات. كودكان مبتلا به فلج مغزی نوع آتتوئید حركات پیچشی غیر ارادی و مداوم دارند. این افراد معمولاً مشكلات گفتاری نیز دارند. این ضایعه در اثر آسیب به هسته های قاعده ای مغز بوجود می آید.


      3- آتاكسیك:

فلج مغزی نوع آتاكسیك نادرترین نوع فلج مغزی است. افرادی كه دچار فلج مغزی نوع آتاكسیك می باشند دچار یك آشفتگی و نقص در حس تعادل و حس عمقی می باشند. توان عضلانی این افراد پایین می باشد. عضلات آنها شل است و به حالت تلوتلو خوردن راه می روند و اندامهای فوقانی آنها در حالت راه رفتن بی ثبات می باشد.

  • میزان شیوع فلج مغزی :

فلج مغزی یک اختلال نادر نیست و شیوعی معادل 5/1 تا 5/2 در هزار تولد زنده دارد. کودکان مبتلا ممکن است طیف وسیعی از اختلالات حرکتی – وضعیتی، هماهنگی حسی و هوشی را در طول زندگی خود تجربه کنند. ( لوین، 1999)

  • علل ایجاد کننده فلج مغزی :
  1. چند قلویی
  2. آسیب به جفت كه ممكن است به رشد جنین صدمه بزند.
  3. بیماریهای عفونی انتقالی جنینی، برای مثال ایدز، چربی، سیفیلیس و سوزاك
  4. تغذیه نامناسب
  5. قرار گرفتن در معرض مواد سمی از قبیل نیكوتین. الكل و داروها
  6. ناسازگاری عامل Rh بین مادر و جنین
  7. ناهنجاریهای كروموزومی
  8. بیماریهای ژنتیكی
  9. ناهنجاریها و بدشكلی های احتمالی مغز نوزاد
  10. زایمانهای طولانی مدت یا ناگهانی كه ذخیره اكسیژن خون كودك را دچار مشكل می سازد و منجر به تخریب بافت مغزی می شود.
  11.  سرخجه
  12. ساختار كوچك لگن مادر
  13. تولد نارس كودك
  14. زایمان به روش سزارین
  15. اثرات ضرب بیهوشی و بی حسی
  16. ضربه مغزی
  17. زردی و یرقان

 

  • عواملی كه می تواند در دوره طفولیت (در 3 سال اول زندگی) باعث ایجاد فلج مغزی شوند :
  1.  عفونت ها از قبیل مننژیت
  2.  خونریزیهای مغزی
  3. ضربه مغزی بدنبال تصادف و افتادن از بلندی و ...
  4. غرق شدن

 

  •  روشهای پیشگیری از بروز فلج مغزی
  1.  تست مادران باردار از نظر عامل Rh در صورتی كه این عامل منفی باشد 72 ساعت قبل از زایمان مادر واكسینه می شود. (در صورتی كه Rh عامل فلج مغزی باشد)
  2.  درمان سریع كودك مبتلا به زردی به كمك روش فتوتراپی
  3.  انجام برنامه های كاهش استرس و فشار روانی مادران در دوره بارداری
  4. حفاظت كودكان در مقابل ضربه ها و آسیب های فیزیكی به مغز خصوصاً هنگام تولد.

 

  •  روشهای تشخیصی فلج مغزی

 پزشكان معمولاً فلج مغزی را از طریق معاینه مهارتهای حركتی، رفلكس و سابقه پزشكی و استفاده از آزمایشهای متنوع ویژه ای تشخیص می دهند.
دو روش مهم تصویربرداری برای تشخیص زود هنگام فلج مغزی وجود دارد. این روشها به پزشك كمك می كند كه حتی كودكانی كه مشكوك به ضایعه فلج مغزی می باشند را از نظر تشخیص مشخص نماید. این دو روش عبارتند از :

1-CAT Scan ( Com puterized Axial Tomography)
2- MRI( Magnetic Resonance Imaging)
در صورت عدم استفاده از روشهای تشخیصی فوق الذكر گاهی اوقات تشخیص فلج مغزی چند ماه و حتی چند سال بطول می انجامد. بعضی از والدین هنگامی متوجه مشكل كودك خود می شوند كه او را از نظر رشدی پایین تر از همسالان خودش می بینند.
.

  • روشهای درمانی فلج مغزی :

مداخلات مورد نیاز برای مدیریت كودكان فلج مغزی در دو طیف می تواند مورد توجه باشد:

 

  1.  درمان بخش صدمه دیده مغز كه هماهنگی و حركات عضلات را بدرستی هدایت نماید:

در این خصوص تاكنون مداخله پزشكی قابل قبول كه ترمیم ضایعه مغزی را انجام دهد وجود نداشته اما با پیگیری توانبخشی مناسب می توان به اینگونه كودكان كمك كرد تا زندگی مستقلی را دنبال نمایند و بعبارت دیگر وجود ضایعه بدان معنی نیست كه اینگونه افراد از یك زندگی متكی بخود محروم باشند.
اینگونه كودكان علاوه بر نیازهای عمومی برای شكوفا شدن استعدادهای بالقوه ای كه از آن برخوردارند به آموزش و خدمات خاص نیز نیازمند می باشند. متأسفانه در پاره ای موارد حتی نیازهای عمومی اینگونه كودكان به فراموشی سپرده شده و نهایتاً از ارتباط و تعامل اجتماعی كه زمینه رشد، تكامل و آموزش كودكان است محروم می گردند. در خصوص اینكه چه باید كرد خانواده ها می بایست توجه نمایند كه :

  •  پی آمد ضایعه فلج مغزی برای كودكان با انواع ضایعه متفاوت می باشد و باید كودك را همانطوریكه هست پذیرا باشیم.
  •  ضایعه فلج مغزی یك بیماری پیشرونده نبوده، مداخلات و حمایت های بموقع می تواند كمك مؤثری برای استقلال كودك باشد. این كودكان توجه بیشتری را می طلبند و ضروری است فرصت و امكانات و شرایط مناسب برای رشد و شكوفایی استعدادهایشان فراهم شود.
  • بهتر است والدین هر چه بیشتر درباره فرزند و معلولیتش اطلاعات مناسب كسب نمایند تا در آموزش و حمایت از او نقش مؤثرتری را ایفا كنند. بخاطر داشته باشید كه نقش والدین در روند توانبخشی كاملاً‌ تخصصی و قابل توجه است.
  • بهتر است وعده های درمانی را با وضع كودك و واقعیات موجود تطبیق داد تا بتوان وعده های آرمانی را از درمانهای واقعی تفكیك كرد.


      2 - كاربرد تكنیك های مختلف در جهت برطرف نمودن نقص، ضعف و اسپاسم حركات عضلانی حاصل از ضایعه مغزی :


       1-2- روشهای مختلف درمانی


     الف – توانبخشی (Rehabilitation)

 

  1.  فیزیوتراپی: هدف از فیزیوتراپی كودكان فلج مغزی كمك به این افراد به منظور دستیابی آنها به توانمندیهای جسمی حركتیشان می باشد.
  2.  كاردرمانی: كاردرمانی یك سری فعالیتهای هدف مند را به منظور افزایش استقلال مهارتهای حركتی درشت و ریز طراحی می كند. كاردرمان به كودك فلج مغزی در استفاده از وسایل تطبیقی از قبیل وسایل مورد نیاز جهت نشستن، حمام كردن، ایستادن و غذا خوردن و ... كمك می نماید.
  3.  گفتاردرمانی: هدف گفتاردرمانی تسهیل و بهبود مهارتهای ارتباطی كودك فلج مغزی می باشد. یك كودك فلج مغزی ممكن است نیاز به كمك در زمینه غلبه بر یك مشكل خفیف تلفظ داشته باشد یا اینكه ممكن است او نتواند از طریق گفتاری و كلامی با دیگران ارتباط برقرار كند و نیازمند یك روش غیر كلامی جهت برقراری ارتباط باشد كه از جمله این روشها می توان به روش ارتباط از طریق چشم، زبان اشاره، عكس خوانی و ارتباط از طریق دستگاههای الكترونیكی اشاره كرد.

     ب – ارتوزها، قالب های گچی و اسپلینت ها

برای اكثر كودكان فلج مغزی بمنظور تقویت روشهای توانبخشی اغلب ارتوز، اسپلینت و قالب های گچی تجویز می شود. این وسایل به حفظ و ایجاد ثبات در مفصل و قرار دادن مفصل در وضعیت صحیح و همچنین ممانعت از كشش بیش از حد عضلات كمك می كنند.


     ج – روشهای درمان دارویی

ممكن است برای كودك مبتلا به فلج مغزی بدلیل شرایط خاصی نظیر ابتلا به تشنج یا سفتی های دردناك در نتیجه اسپاسمهای شدید از داروهای خاصی استفاده شود. سفتی عضلانی را می توان از طریق تزریق داروهای ویژه ای از قبیل بوتوكس (Botox) برای مدت چند ماه مهار كرد.


     د- جراحی

ممكن است بمنظور كاهش اثر سفتی عضلانی برای ستون فقرات، لگن و پاهای كودك مبتلا به فلج مغزی یكسری جراحیهای ارتوپدی و بافت نرم انجام شود. در این روشهای جراحی می توان با بلند كردن طول عضلات ، حركت كودك را تسهیل نمود. زمانی كه رشد كودك متوقف شود از روش درمانی جراحی استخوانی به منظور وضعیت دهی صحیح به استخوانهای فرد مبتلا به فلج مغزی نیز گاهاً استفاده می شود.
گاهی اوقات متخصصین مغز و اعصاب ممكن است ریشه های عصبی که عهده دار کنترل تن عضلانی هستند را نیز جراحی نماید. در این روش كه ریزوتومی انتخاب پشتی نامیده می شود هدف كاهش سفتی عضلانی است. كودكان فلج مغزی همانند سایر كودكان به محبت، توجه، عاطفه، صمیمیت و رابطه دوستانه و انسانی نیازمند می باشند.


      ه- وسایل تطبیقی

امروزه وسایل كمكی زیادی جهت كمك به افراد مبتلا به فلج مغزی وجود دارد. كه این وسایل به فرد كمك می كند تا براحتی فعالیتهای روزمره زندگی خویش را انجام دهد.
1- وسایل كمك حركتی مانند  ویلچر (دستی و الكترونیكی) ، دوچرخه و سه چرخه های مخصوص ،رورؤك، عصا و والكر
2- وسایل كمك ارتباطی مانند تابلوهای سمبولیك ،دستگاههای الكترونیكی تركیب كننده صوت ، كی بردهای مخصوص

3- تسهیلات كمكی فعالیت های روزمره زندگی مانند  درهای الكترونیكی كه بطور اتوماتیك باز و بسته می شوند ،  وسایل تغذیه ای (از قبیل قاشق و ...) با دستهای بلند، چسب های گرفتن ،  سیستمهای كنترل محیطی 

لازم به ذکر است وسایل فوق الذكر بسته به فرهنگ و نوع كشور متغیر می باشند.

         و-توجه به توانمندیهای كودك
از آنجائیكه معلولیت كودك فلج مغزی كاملاً‌ مشخص است و میزان درمان آن نیز تا حد زیادی قابل پیش بینی است، بنابراین رسیدگی به سایر توانمندیها و استعدادها و از طرفی توجه به سلامت روحی كودك می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. لذا در این زمینه توجه به ارزیابی كودك توسط یك روانشناس به منظور بررسی برخی اختلالات یادگیری كودك و انجام آزمایشهای خاص به منظور جبران به موقع مشكلات و اهمیت دادن به آموزش كودك و ایجاد مهارتهای مختلف اعم از مهارت خودیاری، مهارتهای اجتماعی، حركتی، آموزشهای تحصیلی و غیره توصیه می شود.

        ز - توجه به وضعیت روانی – عاطفی خانواده کودک کم توان
وجود فرزند فلج مغزی در خانواده، معمولاً به دلیل مسائل جسمی، عاطفی، اجتماعی و مالی تمامی اعضای خانواده را به صورت پیچیده و عمیقی تحت تأثیر قرار می دهد. امروزه درمانگران دریافته اند که چنانچه در کنار توانبخشی فردی کودک، به خانواده او نیز به عنوان یک واحد توجه داشته و بخصوص الگوهاي تعاملی و ارتباطی خانواده را بررسی و اصلاح نمایند، قطعاً می توانند نتیجه بهتری از برنامه توانبخشی بگیرند.
  همچنین مشکلات بیماری صرفاً به کودک کم توان محدود نمی شود بلکه خواهر و برادرها نیز از مقتضیات روانی و اجتماعی آن متأثر می شوند. معمولاً به دلیل محدودیت هایی که بر مجموع اعضای خانواده تحمیل می شود، خواهر و برادرها از فضای خانوادگی متناسب با رشدشان محروم می شوند. آنها ممکن است به توجه بیش از حد به کودک کم توان و امتیازات خاصی که به او داده می شود یا برنامه غذایی ویژه ای که دریافت می کند حسادت بورزند. غالباً خواهر و برادرها، با تحمل و بردباری کمی از طرف پدر و مادر مواجه می شوند. در عین حال به دلیل عدم معلولیت و استقلال آنها، والدین بیش از حد معمول از ایشان توقع دارند.بدون اینکه محبت و توجه مثبتی نسبت به آنها مبذول دارند. از طرف دیگر شاید نیروی کودک کم توان، به شدت تقلیل یافته و در نتیجه ایجاد تعامل متعارف با خواهر و برادرها غیر ممکن گردد. بسیاری از خواهر و برادرها به دلیل فقدان اطلاعات درباره آنچه برای خواهر یا برادر کم توانشان اتفاق افتاده دچار سردرگمی و اضطراب می شوند و حتی ممکن است به خاطر مشاهده وخامت مشکلات کودک بیمار، «احساس گناه سالم بودن» به آنها دست بدهد. لذا در نتيجه چنین عواملی، آنها نیز ممکن است در خانه و مدرسه مشکلات رفتاری از خود نشان دهند.
علاوه بر این ، غالباً کودکان کم توان با طرد و عدم پذیرش توسط همسالان مواجه بوده لذا در تنهایی به سر می برند. متفاوت بودن از دیگران ممکن است آنها را در معرض تمسخر قرار دهد. معمولاً شدت طرد شدگی بستگی به قیافه ظاهری کودک، میزان محرومیت در انجام وظایف کلاسی و شرکت در فعالیتها، میزان چشمگیر بودن عیب و نقص و سطح بلوغ و رشد شناختی همسالان دارد. کمک به همکلاسی ها در درک وضعیت کودک و غلبه بر ترس و اضطراب آنها درباره بیماری دوستشان امکان حمایت و پشتیبانی بیشتر همکلاسی ها را فراهم خواهد کرد.   خود کودکان کم توان نیز ممکن است به دلیل تجارب ناموفق زیادی که داشته اند کمرویی و اجتناب از رابطه با دیگران از خود بروز دهند که سبب انزوا و جدایی بیشتر آنان گردد.

 

  •  چند راه حل ساده : 

   والدین با کمک کارشناسان توانبخشی ، می توانند به کودک کمک کنند تا حد امکان به صورت عادی تری رشد کند. آنها باید در محیط خانواده تفاوت های میان کودک کم توان و خواهر و برادرها را به حداقل برسانند. علیرغم قید و بند ناشی از برنامه های درمانی و توانبخشی، فرصتهایی برای برقراری ارتباط عادی کودک با همسالان فراهم کرده، در اجتناب از انزوای اجتماعی به او کمک کنند. فعالیت هایی را تدارک ببینند که کودک بتواند با موفقت از عهده آنها برآید. با اجتناب از مراقبت افراطی به او کمک کنند تا به دوستی با خواهر و برادرها استحکام بخشد. از طریق ارتباط صمیمانه و توجه به احساسات کودک و طفره نرفتن از پاسخگویی به سئوالات او درباره بیماری اش، او را یاری کنند و در نهایت با اجتناب از بیان اینکه کودک کم توان به هر حال عزیز دردانه است از رنجش و عصبانی شدن سایر خواهر و برادرها جلوگیری کنند.

 

  •  نکات آموزشی ویژه والدین کودکان فلج مغزی : 
  1.  مادر مهربان آيا مي داني علت كمر درد شما غلط بغل كردن، حمام كردن، گذاشتن و برداشتن و دستشويي بردن کودک فلج مغزی است.
  2. مادر عزيزم سلامتي تو براي من خيلي مهم است، پس ياد بگير كه چگونه به طور صحيح از من مراقبت كني...
  3.  آيا مي دانيد مي توانيد از فعاليت هايي مانند غذا خوردن، لباس پوشيدن، توالت كردن، حمام رفتن و بغل كردن فرزندتان براي درمان او استفاده كنيد؟آيا شما مي دانيد چگونه از اين فعاليت ها براي درمان فرزندتان استفاده كنيد؟
  4. آيا مي دانيد روش هاي نادرست انجام كار هاي شخصي فرزندتان عوارض جبران ناپذير جسمي براي شما بر جاي مي گذارد؟و آيا شما با روش هاي درست انجام اين كار ها آشنا هستيد؟
  5. آيا مي دانيد تنها راه بهبود كودك شما صرفاً آوردن او به مركز توانبخشي نيست؟
  6. آيا مي دانيد اگر شما نتوانيد به خوبي روش هاي درماني كه در كلينيك به شما آموزش داده مي شود در منزل بكار ببريد مسير پيشرفت فرزندتان مطلوب نخواهد بود؟
  7.  آيا مي دانيد بسياري از درد هاي جسمي شما نظير دست درد، كمر درد و پا درد شما ناشي از روش هاي غلط در انجام كارهاي فرزندتان مي باشد.
  8.  والدين عزيز آيا خوب شدن كودكي كه نمي تواند خودش كار هاي شخصي اش را انجام دهد اين نيست كه ياد بگيرد اين كار ها را انجام دهد؟ آيا شما تا به حال تلاش كرده ايد كه اينكار را انجام دهيد؟
  9.  والدين عزيز فراموش نكنيد خوب شدن فرزند شما به اين معني است كه كار هايي را كه نمي تواند انجام بدهد، انجام دهد. فرزند شما چه كار هايي را نمي تواند انجام دهد؟
  10. والدین عزیز این در و آن در زدن و آزمایش و خطا تنها انرژی شما را برای کمک به کودکتان  کاهش می دهد و  وقت های طلائی  که درمان توانبخشی بهتر می تواند موثر باشد را تلف می نماید.
  11.  درمان توانبخشی بهترین و موثر ترین درمان برای بهبود رشد حرکتی کودک فلج مغزی می باشد.
  12.  بهتر است وعده هاي درماني رابا وضع كودك و واقعيات موجود تطبيق داد تا بتوان وعده هاي آرماني را از درمان هاي واقعي تفكيك كرد.
  13. برای رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی، ایجاد فضای مناسب به منظور فعالیت‌های ضروری آنان مانند بازی، برقراری ارتباط با دیگران و سایر نیاز‌های ضروری مثل غذاخوردن و غذا دادن، لباس پوشیدن و لباس پوشاندن، حمام کردن و توالت بردن نیازمند توجّه، دقت، حوصله و شکیبایی فراوانی است .
  14.  کودک مبتلا به فلج مغزی ممکن است اسپاستیک و دارای بدن خشک و سفتی باشد و اگر هنگام حرکت دادن او به خوبی از وی مراقبت نشود، ممکن است اعضای بدنش سفت‌تر شود
  15.  صبر و حوصله و مداومت در کار با کودک فلج مغزی، و ایجاد فرصت‌ کافی برای او، راز‌ و رمز موفقیت این نوع کودکان در هر برنامه‌ی آموزشی است. 
  16.  براي فلج مغزي هيچ‌ راه‌ معالجه‌اي‌ وجود ندارد. اما با درمان‌ مناسب‌ مي‌توان‌ به‌ اين‌ كودكان‌ كمك‌ كرد.
  17. هيچ‌ رژيم‌ خاصي‌ برای کودکان فلج مغزی توصيه‌ نمي‌شود. يبوست‌ شايع‌ است‌ و شايد نياز به‌ نرم‌كننده‌هاي‌ مدفوع‌ وجود داشته‌ باشد.
  18.  کودکان فلج مغزی در زمینه‌‌ی تکلم تأخیر زیادی دارند. اگر قرار باشد کودک فلج مغزی سخن گفتن بیاموزد، همکاری همه‌ی اعضای خانواده با گفتار درمان ضرورت می‌یابد.
  19. فلج مغزی یک وضعیت ثابت یا بیماری دائم است. کودکان فلج مغزی تا پایان عمرشان با این وضعیت زندگی می کنند. هرچند تمام کودکان بزرگ می شوند، به همان مقدار می آموزند که با گسترش یافتن و مداخله کاردرمانی می توانند تأثیرات ناتوانی شان را روی انجام کارهای روزمره کاهش دهند ولی با این وجود فلج مغزی را نمی توان به طور کامل درمان کرد.
  20. برای کودک فلج مغزی انجام کارهای ساده ممکن است نیاز به تمرین بیشتری داشته باشد برای مثال لباس پوشیدن و غذا خوردن به طور مستقل را ممکن است در مراحل بالاتری نسبت به همسالان خود کسب کند.
  21. این مهم است که کودک را تشویق کنید و به او اجازه دهید تا آنجا که امکان دارد خودش کارهایش را انجام دهد.
  22. آیا کودک راه رفتن را خواهد آموخت؟مطمئن شدن از آن تا زمانیکه کودک تحت نظر کاردرمان، متخصص کودکان و متخصص مغز و اعصاب کودکان برای چند ماه و یا حتی چند سال نباشد اغلب امکانپذیر نیست. بسیاری از کودکان با درجات خفیف و متوسط فلج مغزی راه رفتن را یاد می گیرند.
  23. آیا کودک صحبت کردن را خواهد آموخت؟اغلب کودکان فلج مغزی صحبت کردن را یاد می گیرند. برخی یاد نخواهند گرفت و بقیه گفتار کمی خواهند داشت که فهم آن هم سخت می باشد. کودکان که صحبت نمی کنند ممکن است مهارتهایی در استفاده از ارزشهای جایگزین ارتباطی یا افزایش دهنده ارتباطی داشته باشند.
  24.  آیا کودک قادر به مراقبت از خودش خواهد بود؟هدف مداخله به هنگام در دوران کودکی، تشویق کودک در توسعه مهارتهای خودیاری است مثل دستشویی رفتن، غذا خوردن تا آنجا که امکان دارد. برخی از کودکان فلج مغزی خفیف با این موضوع مشکلی نخواهند داشت. برای برخی این مرحله آهسته و کند می باشد و در برخی با مشکلات شدید نیاز به کمک قابل ملاحظه از دیگران دارند.
  25.  آیا کودک مشکلات رفتاری خواهد داشت؟فلج مغزی یک بیماری فیزیکی و جسمی است و همراه با مشکلات رفتاری خاصی نمی باشد. از آنجا که در دیگر نواحی تفاوتهای فردی در برقراری ارتباط وجود دارد کودک می آموزد چگونه از عهده نیازهای روزمره زندگی اش برآید. کودکانی که مشکلات رفتاری دارند نیاز دارند که همانطور که با همسالانشان برخورد می شود با آنها نیز شود.
  26.  آیا کودک فلج مغزی امید به زندگی یا طول عمر طبیعی خواهد داشت؟  اکثر کودکان فلج مغزی سالم هستند و می توانند طول عمر طبیعی داشته باشند.

 

 

 

2623
بازدید این صفحه
204 |
بازدید امروز
2985303 |
کل بازدید
3 |
بازدیدکنندگان آنلاین
کلیه حقوق این پرتال محفوظ و متعلق به توانبخشی ولیعصر  است. © 2014