::.موسسه توانبخشی ولیعصر.::
🖤مؤسسه توانبخشی ولیعصر(عج)، با نهایت تأسف و تأثر ضایعه درگذشت امین معزز مؤسسه حضرت آیت‌الله امامی کاشانی را تسلیت عرض می نماید. با قلبی اندوهگین از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جزیل آرزومندیم...🖤 پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣
کلینیک اختلالات یادگیری

اهداف بخش :

- آگاهي دادن به والدين، معلمان و مربيان، تا با ارجاع به موقع به مراكز مربوطه از بروز عوارض ثانويه مانند افت تحصيلي شديد، عدم اعتماد به نفس و ... پيشگيري شود.
2- شناسايي و ارزيابي كودكان با علائم اختلال يادگيري.
3- انجام دادن مداخلات آموزشي – درماني متناسب با نوع نياز كودك.
4- پيگيري روند درمان براي اطمينان از حصول نتايج درمان.

 

شرح فعالیتها :

1- كلينيك سعي دارد تا با اطلاع رساني لازم از طريق بروشور، پوستر و برگزاري جلسات با معلمان و والدين، اطلاعات ايشان را در زمينه اختلال يادگيري و ارجاع به موقع كودك به مراكز مربوطه، افزايش دهد تا از تأخير در درمان كه به دشوارترشدن رفع مشكل كودك منجر مي شود، خودداري گردد.
2- شناسايي كودكان از طريق مصاحبه با خانواده، بررسي وضعيت تحصيلي كودك (در زمينه هاي خواندن، نوشتن و رياضيات) و انجام دادن تست هاي استانداردي
كه
توسط تيم تخصصي، شامل: روانشناس، گفتاردرمان، كاردرمان و احتمالاً شنوايي سنج، بينايي سنج و پزشك متخصص مغز و اعصاب تهيه شده است.
3- پس از شناسايي و ارزيابي كودك، درمانگران در جلسه مشترك، ضمن مشخص كردن نيازهاي كودك براي ترميم اختلال، به انجام دادن مداخلات درماني و تمرين ها در حيطه هاي مورد نظر اقدام مي كنند.
4- آنچه مد نظر است پيگيري جلسات آموزشي – درماني و ميزان همكاري كودك و خانواده در ميزان اثربخشي درمان.
بايد بدانيم چنانجه تمرين هاي هر جلسه درماني توسط خانواده پيگيري نشود، انجام مداخلات آموزشي – درماني فقط در كلينيك، چنان كه بايد مفيد نخواهد بود.

 

شرایط پذیرش :

1- كودك دانش آموز سال هاي اول مقطع ابتدايي و يا پيش دبستاني باشد.
2- كودك هوش طبيعي داشته باشد.
3- انجام دادن تستهاي تشخيصي، وجود حداقل يكي از اختلالات خواندن، نوشتن و رياضيات را در كودك تأئيد كند.
4- لزوم مشاركت فعال و منظم خانواده در برنامه هاي درماني.

 

مراکز وابسته :

1- مركز جامع توانبخشي نويدعصر
2- مركز جامع توانبخشي اميدعصر

 

ارتباط با کلینیک :

براي ارتباط با مسئول كلينيك اختلال يادگيري، با شماره تلفن 88882560 تماس بگيرد و يا سئوالات خود را به آدرس info@vrf.ir ارسال نماييد.

 

خدمات کلینیکی مرتبط :

- روانشناسي
- گفتاردرماني
- كاردرماني
- شنوايي سنجي
- بينايي سنجي
- پزشك مغز و اعصاب

یک تجربه موفق :

علي، 8 ساله، با بهره هوشي عادي، اختلال نوشتن و خواندن دارد كه در تير ماه 85 به مركز مراجعه كرد، اغلب ديكته هاي او غير قابل نمره گذاري بود و در خواندن نيز (حذف يا اضافه كردن حروف و جايگزين كردن كلمات) زياد از او شنيده مي شد. بالاترين نمره ديكته او در طول سال گذشته 13 بود. با توجه به اين مسائل، اعتماد به نفس پايين داشت و به خواندن و ديكته نويسي علاقه مند نبود. او حتي به خواندن كتابهاي قصه (به خاطر عدم توانايي تركيب حروف) علاقه نداشت. همچنين كشيدن نقاشي (به دليل عدم خلاقيت و عدم دقت در رنگ آميزي و توصيه هاي مكرر ديگران مبني بر داشتن دقت در نقاشي) علاقه اي نداشت.
طبق بررسي انجام شده، علي مشكل خام حركتي داشت، ولي در گفتار هيچگونه مشكلي نداشت. پس از صحبت با مادر او و بررسي وضعيت تحصيلي اش، برنامه درماني او تهيه و اجرا شد. برنامه درماني كودك روي خواندن، نوشتن و ترميم خام حركتي، انجام شد.
براي كودك ابتدا برنامه تقويت مثبت ثابت و سپس متغير در نظر گرفته شد كه تشويق هاي كلامي بدين صورت بود و در تشويق غير كلامي بعد از پايان هر جلسه، برچسب دلخواه كودك به او داده مي شد.
بعد از گذشت تقريباً 4 ماه (مهر ماه) نمرات ديكته كودك از 16 به بالا بود و در خواندن، حذف يا اضافه كردن حروف و جايگزين كردن كلمات شنيده نمي شد. در امتحانات كه در سر كلاس انجام مي شد به صورت كتبي و شفاهي موفق بود. نمرات علوم كه به صورت كتبي برگزار مي شد، 20، 19، 18 بود.
كودك اعتماد به نفس خوبي داشت. به گفته خودش در تيم فوتبال مدرسه بازي مي كند و مادر از قول كودك مي گفت ديگر بچه ها به خاطر نمرات -1- در ديكته مسخره ام نمي كنند و حتي از خود من
مي پرسند كه چرا تو ديگر امسال -1- نمي گيري؟ و به آنها مي گويم مي خواهم نمراتم خوب شود.
كودك بعد از 4 ماه ترخيص شد؛ البته در دو مرحله درمان او پيگيري شد كه در مرحله اول، فقط 1 بار كه كودك سرماخوردگي شديد و تب داشت، 5/13 گرفته بود، ولي در مراحل بعدي نمرات كودك خوب بود.

اطلاعات بيشتر در مورد اختلالات يادگيري                                                                    براي ارتباط با كارشناس ما اينجا را كليك كنيد

 

صفحه اصلی|اهداف موسسه|مراکز وابسته |English

بازديدکنندگان اين صفحه: 23682 | بازديدکنندگان امروز: 1429 | کل بازديدکنندگان: 5637816 | بازديدکنندگان آنلاین: 1
Copyright © 2007 VRF Inst. All rights reserved.