::.موسسه توانبخشی ولیعصر.::
با استعانت از خداوند متعال و در سایه الطاف حضرت ولیعصر(عج)، طرح راهی به آسمان از 9 دی ماه سال جاری به مدت یک هفته در استان خراسان جنوبی اجرا شد و نزدیک به هفتصد کودک معلول جسمی 3 تا 14 سال از خدمات آن به صورت رایگان بهره مند شدند... شنبه ٠٥ اسفند ١٣٩٦
کلینیک اختلالات گفتاری

گفتاردرماني يكي از رشته هاي علوم پزشكي در شاخه توانبخشي است كه به مطالعات گفتار و زبان و تشخيص و درمان اختلالات مربوط به آن مي پردازد.

زمينه نظري و علمي اين علم بصورت انسجام يافته و دقيق در غرب و از حدود سالهاي 1940 آغاز شده است. اين رشته در ابتدا در حيطه علم روانشناسي بوده و پس از جنگ جهاني دوم از آن مجزا گرديده و بصورت رشته مستقلي درآمده است.

در ايران نيز در سال 1352 رشته گفتاردرماني در مدرسه عالي توانبخشي سابق تأسيس شد و اكنون در دانشكده علوم توانبخشي داير مي باشد. در حال حاضر اين دانشكده يكي از مراكز آموزش گفتاردرماني در ايران است كه هر ساله در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشجو مي پذيرد.

گفتاردرماني علمي بين رشته اي است كه از علوم انساني و تجربي بهره مي گيرد و كسب مهارت در آن مستلزم فراگيري آناتومي و فيزيولوژي، نورآناتومي، روانپزشكي، ارتودنسي (در ارتباط با اختلال گفتار) و نيز بيماري شناسي و درمان انواع اختلالات گفتار و زبان است.

يكي از ضروري ترين نيازهاي زندگي روزمره انسان، (ارتباط) داشتن با ديگران و انتقال خواسته ها، علايق مشكلات و دورنگري هاي خود به آنهاست. گفتار (speech) را مي توان نظام آوايي قراردادي دانست كه به منظور ارتباط بين انسانها بكار مي رود و از يك پشتوانة دركي و شناختن (زبان) (language) برخوردار است. هر چند نوشته ها، اشارات، نشانه ها، حالات چهره و ... همگي راههاي مختلف انتقال انديشه ها و خواسته هاي فرد مي باشند، ولي گفتار اصلي ترين وسيله ارتباطي انساني است.

گفتاردرماني در آغاز به به شناسايي ماهيت گفتار و زبان و رشد طبيعي آن و سپس به بررسي اختلالات مربوطه پرداخته و در جهت رفع آنها مي كوشند، در يك عبارت كوتاه مي توان گفت هرگاه نحوه صحبت كردن گوينده بيش از محتواي سخن او، توجه شنونده را به خود جلب كند، وي مشكوك به اختلال گفتاري است.

 هر گونه اشكالي در نحوه گفتار و با ناتواني در درك گفته هاي ديگران مي تواند موجب اختلال در روابط اجتماعي شخص مبتلا گردد. اين مسئله به نوبه خود موجب صدمات روحي و عاطفي و متزلزل شدن بهداشت رواني گردد.

 

مداخلات تخصصي گفتار درمان جهت توانبخشي كودكان .

 1- ارائه  برنامه درماني و پيش آگهي در تيم مداخله گر (كاردرمان - فيزيوتراپيست - گفتاردرمان).

2- برحسب اينكه كودك در كدام مرحله از مراحل رشد گفتار زبان باشد مداخلات متفاوت است تقسيم بندي مناسبي كه براي اين كار مي توان انجام داد به اين صورت است

  •   کودكانی كه مهارتهاي دورة پيش كلامي را كسب نكرده اند.
  •    كودكانی كه پيش زمينه هاي كلامي- زباني را كسب كرده اند.

كار گفتار درمانگر ايجاد مهارتهاي پيش كلامي است (جويدن، بلعيدن، مكيدن، فوت كردن)، از بعد شناختي ارتباط با بزرگتر ارتباط با اسباب بازي، جستجوگري در محيط، تعقيب بينائي و ...).

براي اينكه كودك بتواند از بلع، جويدن، مكيدن و فوت كردن خوبي برخوردار باشد بايد قدرت، سرعت، دامنة حركت خوبي در عضلات دور لبي، عضلات جونده. عضلات فرمكام و ... برخوردار باشد بنايراين درمانگر با تكنيك هاي درمان عملكرد و عضلة (MFT) و PNF به بهبود كاركرد عضلات لازم براي پيش نيازهاي گفتار و در نتيجه گفتاري مي پردازد.

- بعد ديگر لازم براي گفتار مناسب داشتن آگاهي حسي مناسب داخل دهان است (استرگنوزهاي دهاني) گفتاردرمان با تحريكات حسي داخل دهان با ابزار مناسب مي تواند موجب افزايش آگاهي حس داخل دهان شود.

- داشتن تنفس مناسب نيز لازم داشتن گفتار مناسب است كه گفتاردرمان در اين حيطه نيز كار مي كند.

- همچنين در بعد دوم پيش نيازهاي گفتار و زبان يعني بعد شناختي در ارتباط با اشياء، جستجوگري و ...) نيز گفتاردرمان مداخله دارد. پس از اينكه كودك مرحلة يك را گذراند و مهارتهاي دوره پيش كلامي را به دست آورد وارد مرحلة 2 مي شود كه مداخلات زير مناسب مي باشد.

 

صفحه اصلی|اهداف موسسه|مراکز وابسته |English

بازديدکنندگان اين صفحه: 4216 | بازديدکنندگان امروز: 1670 | کل بازديدکنندگان: 2638339 | بازديدکنندگان آنلاین: 4
Copyright © 2007 VRF Inst. All rights reserved.