مقدمه: اتمام دوره آموزش رسمی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصادف است با آغاز بی کاری و خانه نشینی برای اکثر نوجوانان مبتلا به ناتوانایی های هوشی. علت این امر را نمی توان تنها بر عهده ناتوانایی ها و یا ضعفهای این گروه از نوجوانان گذاشت. اغلب این افراد علیرغم گذراندن دوره های آموزشی مختلف و حتی توانمندی های جسمی و یا توانایی انجام کار در یک یا گاه چندین زمینه شغلی به گروه افراد سرگردان جامعه اضافه می شوند.موضوع آینده حرفه ای و استقلال نسبی مددجویان بالای 16 سال از مهمترین چالش های پیش روی خانواده ها و متخصصین آموزش های حرفه ای این گروه از نوجوانان به شمار می رود.
|