::.موسسه توانبخشی ولیعصر.::
مؤسسه توانبخشی ولیعصر(عج) برای اولین بار گروهی از مددجویان را به همراه والدین و اعضای خانواده شان به مشهد مقدس اعزام نموده است. گزارش این اردو در بخش اخبار مؤسسه قابل ملاحظه است ... شنبه ٠٥ خرداد ١٣٩٧
آموزش نمونشی

  آموزش نمونشی 

     مقدمه:
CE یا آموزش نمونشی یكی از متد های توانبخشی است كه با اهداف آموزش فرد ناتوان جسمی، جهت بهبود تواناییها و كسب تجارب جدید در زندگی روزمره توسط دكتر آندریاس پتو در سال 1950 در مجارستان بنا نهاده شده است. وی با تاسیس مركزی برای كودكان فلج مغزی CP و بیماران نورولوژیك به تعلیم و درمان آنها پرداخت.
متد وی راه جدیدی برای توانبخشی كودكان با اختلال حركتی و بزرگسالانی كه در اثر ضایعه به C.N.S دچار اختلال عملكرد بودند، باز كرد.
CE بر این اصل استوار است كه كودك علیرغم داشتن ضایعه درسیستم عصبی مرکزی (C.N.S )هنوز از تواناییها و قابلیت برای ایجاد راه عصبی جدید برخوردار می باشد. طبق نظریه Peto، این توانایی از طریق آموزش و یادگیری به فعالیت تبدیل می شود.
در این متد به كودك آموخته می شود كه چطور از توانایی های خود جهت انجام حركات فعال (Active) بهره گیرد و این یادگیری را به موقعیتهای مختلف زندگی تعمیم دهد.
تمایز ویژه این متد از سایر متدهای توانبخشی، گروهی بودن فعالیتها، استفاده از موسیقی و گفتار ریتمیك حین تمرینات و توجه به رشد همه جانبه كودك (جسمی – ذهنی – شناختی – اجتماعی) است.
مؤسسه توانبخشی حضرت ولیعصر با قدمتی چند ساله اقدام به افتتاح مركز آموزش نمونشی یا CE برای اولین بار در ایران نموده است و در رابطه با آن، همكاریهای دو جانبه ای با مؤسسه Peto در مجارستان دارد و بر این اساس متخصصانی ویژه (هدایتگر آموزشی) [Conductor] كه در مجارستان آموزش دیده اند، هم اكنون در ایران ارائه خدمت می كنند.
 
 
 
حیطه های خدمات CE :
    متد CE یا آموزش نمونشی در حیطه اختلالات حركتی – جسمی از جمله : كودكان CP یا فلج مغزی (همی پلژی – تتراپلژی – آتاكسی – آتتوئید) و اسپینابیفیدا، تاخیر رشدی- حركتی ارائه خدمت می كند.
         

خدمات CE :
   ارائه خدمات و فعالیتهای جسمی- حركتی مناسب با سن و نیاز كودك در قالب:

 – برنامه تمرینات جسمی در وضعیت خوابیده (Lying ).
– برنامه تمرینات جسمی در وضعیت ایستاده (Standing )
–  برنامه تمرینات انفرادی ( Individual).
–  برنامه  تمرینات جسمی در وضعیت نشسته (Sitting).
– ارائه فعالیتهای ذهنی و شناختی در قالب بازی هی گروهی و انفرادی در جهت بهبود وضعیت شناختی و كسب تجارب لازم هر كودك در قالب برنامه شناختی(Cognitive).
– توجه به افزیش توانایی های اجتماعی و ارتباطی هر كودك در قالب گروه
(Group).
– بهبود توانایی های گفتاری و ارتباطی كودك از طریق گروه و گفتار ریتمیك
(Rhythmical Intention) .
– افزیش تواناییهای كودك در انجام فعالیت های روزمره زندگی(ADL) حین وعده های غذایی
(lunch,snack) و آموزش مراقبتهای شخصی (Self Care).
– تجویز وسایل كمكی ( ارتز ) در صورت نیاز كه متخصصان این رشته صورت می گیرد.
 

 

صفحه اصلی|اهداف موسسه|مراکز وابسته |English

بازديدکنندگان اين صفحه: 7045 | بازديدکنندگان امروز: 1004 | کل بازديدکنندگان: 2828149 | بازديدکنندگان آنلاین: 9
Copyright © 2007 VRF Inst. All rights reserved.