روزنه امید روزنه ای رو به استقلال
بی شک یکی از دغدغه های بزرگ والدین کودکان کم توان ذهنی این است که فرزندشان روزی بتواند مستقل زندگی کرده و از خود مراقبت نماید. متاسفانه علاوه بر مشکلات کودکان معلول ذهنی به لحاظ شناختی و ذهنی برخی عوامل دیگر نیز مانع از یادگیری مهارت های ابتدایی زندگی توسط این گروه کودکان و نوجوانان می گردد.
مواردی چون عدم آگاهی اولیا ، نگرانی خانواده ها و بالطبع ندادن مسئولیت به فرزند کم توان خود،وقت گیر بودن آموزش و انجام فعالیت ها توسط کودکان، ترحم خانواده به فرزند معلول و... که تمام این عوامل منجر به وابستگی شدید، احساس عدم کفایت، رفتارهای نابهنجار، کاهش حضور فرد معلول در جامعه و در نهایت خستگی و کاهش انرژی خانواده از انجام شخصی ترین نیاز های فرزند خویش می گردد.
از طرفی فعال بودن در زندگی خانوادگی و اجتماعی اهمیت زیادی در توسعه فردی دارد ایجاد فرصت برای شرکت در فعالیت های اجتماعی تاثیر زیادی بر هویت فردی، اعتماد بنفس، کیفیت زندگی و در نهایت وضعیت اجتماعی فرد می گذارد.
گاهی اوقات خانواده با حمایت بیش از حد از فرزند معلول و انجام کلیه کارهای روزمره او فرصت های توسعه و روابط با دیگران را برای فرزند خویش محدود می سازد.افراد معلول نیازمند طیف وسیعی از مهارت ها می باشد که آن ها را قادر به مشارکت معنا دار در خانواده و جامعه می کند.
یکی از راه های غنی کردن محیط کودکان آموزش مهارت های خودیاری است.این دست مهارت ها وقتی در محیط طبیعی به کار می روند بسیار بهتر از محیط های مصنوعی و تئوری آموخته می شوند. بنابراین موسسه توانبخشی ولیعصر (عج) از سال 1392 تصمیم بر این گرفته است تا به صورت ویژه تری با آموزش مهارتهای خودیاری مورد نیاز کودکان و نوجوانان کم توان ذهنی از جمله انجام فعالیت های مربوط به غذا خوردن، انجام بهداشت فردی، فعالیت های مربوط به لباس پوشیدن، ایاب و ذهاب، خرید کردن، جلوگیری از سواستفاده و... را در قالب آموزش عملی به مددجو به همراه سایر فعالیت های و آموزش های سرگرم کننده و مهیج و از طرفی درگیر کردن خانواده جهت پیگیری آموزش ها در منزل، قدم در مسیر استقلال معلولین بردارد.
اجرای دوره زمستان طرح روزنه امید
|