شنبه ٢٩ مهر ١٣٩٦
|
English

هر كودكي توانمنديهاي ويژه خودش را دارد كه با كودك ديگر قابل مقايسه نمي باشد. شناخت و شكوفا كردن اين توانمنديها نياز به آموزش صحيح و مداخلات بهنگام دارد. لذا به نيازهاي كودك توجه كنيم و در رشد توانايي او سهيم باشيم
عنوان
توانبخشی آموزشی کودکان زیر 6 سال

 

 

  •  توانبخشی آموزشی کودکان زیر 6 سال :

سالهای اولیه زندگی جزء گرانبهاترین اوقات است که پایه ها و ستونهای لازم برای یادگیری و آموزش در مراحل بعدی زندگی را فراهم می سازد. اکثر محققین و متخصصین امر کودک و نوجوان بر این باور هستند که سن زیر 6 سال زمان طلایی زندگی کودک است که در این سن کودکان بایستی از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار گیرند. در کودکان عادی به دلیل عدم وجود نقص یا مشکل در کودک،  معمولاً زیرساختها و زیربناهای یادگیری با حداقل مداخلات  به راحتی شکل می گیرد. یک کودک کم توان ذهنی و جسمی نسبت به یک کودک عادی نیازمند توجه خاص و ویژه تری در امر آموزش و تعلیم به خصوص در محدوده سنی زیر 6 سال است. طراحی برنامه آموزشی ویژه کودکان کم توان ذهنی به خصوص در زمان طلایی کاری دقیق و پیچیده است که نیازمند مشارکت و همکاری گروههای گوناگون متخصصین است. درمانگران تخصصهای متفاوت از جنبه های مختلف حرکتی، گفتاری، شناختی، اجتماعی و خودیاری ، مشکلات یادگیری یک کودک کم توان را مورد بررسی و کنکاش قرار می دهند. پس از مشخص شدن نقاط ضعف و قوت کودک، یک برنامه آموزشی متناسب با نیاز کودک تدوین می شود. اجرای برنامه آموزشی تهیه شده نیازمند نظارت مستقیم و مداوم تمامی متخصصین درگیر در طراحی برنامه است.
بخش آموزش روزانه با دراختیار داشتن تمامی سازو کارهای لازم برای تدوین و اجرای برنامه های آموزشی ویژه کودکان در سنین طلایی زندگی در نظر گرفته شده است. وجود مربیان با تجربه و آموزش دیده در تعلیم و تربیت کودکان ویژه، کار تخصصی گروهی، ارزیابی و سطح بندی دقیق کودکان، برنامه آموزشی جامع و کامل و فضای مناسب جهت آموزش کودکان و همچنین وجود فوق برنامه های شاد و مفرح از مهمترین ویژگیهای بخش آموزش روزانه است. در بخش روزانه، بسته به سطح و میزان مشکل کودکان انتظار می رود که کودکانی که مشکلات زیادی ندارند در حداقل زمان ممکن آمادگی لازم برای ورود به مدرسه و اجتماع را پیدا کنند. کودکانی که مشکلات آنها زیاد است حداقل انتظار این است که توانائیهای لازم برای زندگی روزمره را پیدا کنند. آموزش توانائیهای کودکان کم توان ذهنی و کاهش میزان وابستگی آنها به والدین یک شعار اساسی حضور کودک در بخش آموزش روزانه است. نقش پدران و مادران در ادامه آموزشهایی که در این بخش به کودکان ارائه می شود بسیار مهم است. حضور مرتب والدین به ویژه مادران در جلسات آموزشی بخش و ارائه گزارش مرتب آنچه که در طی روزها و ساعات آموزشی برای کودک اتفاق می افتد نیز یکی از بارزتریرن ویزگیهای این شیوه آموزشی است.
مؤسسه توانبخشی ولیعصر(عج) نیز با ایجاد بخش آموزش روزانه به کودکان کم توان ذهنی زیر شش سال، در مراکز جامع توانبخشی خود، علاوه بر آموزش مهارتهای اجتماعی، خودیاری و شناختی در قالب کلاسهای آموزشی، زمینه آماده سازی این کودکان جهت ورود به مدرسه و رسیدن به سطح استقلال نسبی آنها را نیز فراهم نموده است.

 

 

  •  برنامه های آموزشی بخش روزانه

در این بخش با کمک تیم توانبخشی شامل کاردرمان، گفتار درمان، روانشناس و فیزیوتراپ، برنامه های آموزشی متناسب با اهداف آموزشی تدوین و در قالب فعالیتهای شاد و جذاب کودکانه  اجرا می شود.
این بخش با همکاری کادر توانبخشی ذیل اداره میشود که وظیفه هر کدام عبارتند از :    
1- مربی آموزشی : وظیفه آموزش و پیاده كردن برنامه های آموزشی تدوین شده توسط كارشناسان را بعهده دارد.
2-  كارشناس كاردرمانی : بهبود مهارتهای حركتی و رفع نواقص حسی و مهارتهای روزمره زندگی و خودیاری كودك به عهده ایشان می باشد.
3- كارشناس گفتاردرمانی : بهبود مهارتهای گفتاری و ارتباطی كودك به عهده ایشان می باشد.
4- كارشناس روانشناسی : آموزش مفاهیم و رفع اختلالات رفتاری به عهده ایشان می باشد.
5- كمك مربی : تأمین نیازهای خدماتی و بهداشتی كودكان را به عهده دارد.

 

  •  اهداف برنامه های آموزشی بخش روزانه:
  1. تقویت و بهبود مهارتهای حركتی درشت و ریز كودك
  2.  تسهیل و بهبود مهارتهای كلامی و گفتاری كودك
  3.  تقویت و بهبود مهارتهای دركی و شناختی كودك
  4. آموزش مفاهیم
  5.  حذف و كاهش اختلالات رفتاری كودك
  6. تقویت مهارتهای اجتماعی و فردی كودك
  7. آموزش مهارتهای خودیاری

 

  • نحوه پذیرش کودک در بخش روزانه :

در این بخش، ابتدا کودک توسط تيم تخصصی مربوطه ارزيابی شده و در صورتی كه واجد شرایط لازم باشد، پذیرش می گردد.

بخش آموزش روزانه  به غیر از روزهای پنجشنبه همه روزه از ساعت 8 الی14 در مراکز نگار عصر ( کاشان ) ، فروغ عصر( شیراز ) ، نگین عصر ( مشهد )، نوید عصر ( تهران ) و ندای عصر ( تهران - مرکز توانبخشی ویژه کودکان اتیسم )  دایر  می باشد.

 

 

  • اخبار مرتبط با فعالیتهای بخش آموزش روزانه :
  1. برگزاری جشن روز جهانی کودک
  2. برگزاری اردو ویژه مددجویان بخش روزانه مرکز نگار عصر
  3. برگزاری اردو ویژه مددجویان بخش روزانه مرکزنوید عصر
  4. مددجوی سندرم داون مرکز فروغ عصر به مدرسه عادی راه یافت
  5. استقبال از بهار با تخم مرغهای رنگی در مرکز نگین عصر
  6. برگزاری جشن شکوفه ها در بخش روزانه مراکز وابسته به مؤسسه 
  7. انتخاب بخش روزانه مرکز نوید عصر به عنوان نمونه در میان مراکز روزانه استان تهران

 

2483
بازدید این صفحه
358 |
بازدید امروز
2320688 |
کل بازدید
15 |
بازدیدکنندگان آنلاین
کلیه حقوق این پرتال محفوظ و متعلق به توانبخشی ولیعصر  است. © 2014