سه شنبه ٢٩ اسفند ١٤٠٢
|
English

🖤مؤسسه توانبخشی ولیعصر(عج)، با نهایت تأسف و تأثر ضایعه درگذشت امین معزز مؤسسه حضرت آیت‌الله امامی کاشانی را تسلیت عرض می نماید. با قلبی اندوهگین از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جزیل آرزومندیم...🖤
عنوان
آموزش نمونشی

 

  • آموزش نمونشی ( Conductive Education ) :


Conductive Education)CE) یا آموزش نمونشی یكی از متد های توانبخشی است كه با هدف آموزش فرد کم توان جسمی، جهت بهبود تواناییها و كسب تجارب جدید در زندگی روزمره توسط دكتر آندراس پتو در سال 1950 در مجارستان بنا نهاده شده است. وی با تأسیس مركزی برای كودكان فلج مغزی و بیماران نورولوژیك به تعلیم و درمان آنها پرداخت.او بر اين نكته تاكيد داشت كه اين افراد به جاي استفاده از درمانهاي متفاوت، نيازمند درمان از طريق آموزش هستند و برهمين اساس سيستم  CEرا پايه گذاري كرد.  CE معتقد است كه سيستم عصبي اين افراد توانايي ايجاد ارتباطات نوروني جديد را داراست و اين توانايي از طريق آموزش فعال مهيا می شود.

این رویكرد در کشورهای بسیاری در سراسر جهان استفاده می شود و كلینیك های مختلفی، آموزش نمونشی را بعنوان یك روش درمانی مورد استفاده قرار می دهند. با توجه به تأثیرات عدیده ای که این روش درمانی در  ارتقای سطح مهارتهای شناختی، خودیاری و حرکتی کودکان فلج مغزی دارد و در راستای یکی از اهداف مؤسسه که استفاده  از رویکردهای نوین و معتبر درمانی در توانبخشی می باشد ، مؤسسه توانبخشی ولیعصر (عج) نیز کارشناسانی را جهت آموزش این رویکرد به مرکز پتو (Peto) مجارستان اعزام نموده است و پس از اخذ امتیاز استفاده از این رویکرد، روش آموزش نمونشی برای اولین بار در کشور  از سال  1384در مرکز جامع توانبخشی امید عصر و مرکز جامع توانبخشی نوید عصر به کودکان فلج مغزی ارائه می شود.

 

 

  • ویژگیهای روش آموزش نمونشی :

مهمترین ویژگیهای این روش عبارتند از :

  1. این روش راه جدیدی برای توانبخشی كودكان با اختلال حركتی و بزرگسالان دارای اختلال عملکرد، باز نموده است.
  2. این روش، راهی غیر مستقیم برای ايجاد يكپارچگي عملكرد و يادگيري رفتارهاي هماهنگ از طريق ادراك و شناخت است.
  3.  در این روش، فعالیتهای هماهنگ و یکپارچه از طریق آموزشهاي تطبیقی و عملكردهاي روزانه آموزش داده می شود . اين برنامه نيازمند دستگاه و وسايل كمكي و تكنولوژي پيشرفته اي نيست . در واقع اصل بر این است كه محيط تغيير نمي كند بلكه فرد ناتوان است كه بايد خود را بامحيط تطبیق دهد.
  4. هدف اوليه و اساسيCE رشد تک بعدي كاركردهاي حركتي نيست، هدف اصلي، پيشرفت همه جانبه فرد است كه منجر به رشد عملكرد فرد مي شود.
  5. يكي از فاكتورهاي حياتي در CE وجود هدایتگر آموزشی (كانداكتور)  است. این فرد نيازهاي اجتماعی، فرهنگي و محيطي كودك را ارزيابي كرده و محتويات آموزش را بر اين اساس پايه گذاري مي كند. يك هدایتگر آموزشی نيازمند سطح بالاي علمي و يك تفكر منسجم و مصمم است.
  6. برنامه CE يك برنامه پيچيده  و كامل از تمامي كارهايي مثل  غذا خوردن،‌بازي، يادگيري  و ... است كه يك كودك سالم از صبح تا شب انجام مي دهد . اين برنامه شامل تمامي نيازهاي فيزيكي، ‌ذهني و اجتماعي در جهت رشد يكپارچگي و سلامت ذهني، جسمي و رواني كودك است.
  7.  كودك کم توان نمی تواند با تمرينات انفرادي و به تنهايي در جهت تطببق با جامعه و اجتماع پيش رود. یکی از ویژگیهای این روش وجود گروههاي آموزشي در هر سن است. گروههاي CE نتايج ويژه و منحصر به فردي در تسهيل روابط اجتماعي كودكان حتي دركودكان كم سن و سال داشته است.
  8.  تحقيقات نشان مي دهد كه بودن در جمع، يك انگيزه قوي براي پيشرفت است. تجارب نشان مي دهد كه حتي كودكان منزوي و دور ازجمع هم پس از مدت 3-2 هفته در گروه فعال شده و خود را نشان مي دهند.
  9. تاثير گروه بر خانواده كودك كم توان نيز قابل ملاحظه است. حداقل نتيجه آن اين است كه خانواده علاوه بر مشكل كودك شاهد تواناييهاي او نيز خواهند بود

 

 

 

  •  گروه هدف :

 آموزش نمونشی در حیطه اختلالات حركتی – جسمی ارائه خدمت می کند. بنابراین كودكان فلج مغزی ( اعم از همی پلژی،دايپلژي ، كواروپلژی، آتاکسی و آتتوئید ) ، کودکان دارای تأخیر رشدی – حرکتی و کودکان مبتلا به ضایعات نخاعی مادرزادی می توانند از خدمات این روش بهره مند شوند.

از آنجائیكه CE، روشی آموزشی و  نیازمند توجه و شركت فعال کودک در برنامه ها و فعالیتها می باشد، کودکان عقب مانده ذهنی، دارای اختلالات عضلانی پیشرفته، میوپاتی ها، سندرمها و کودکان مبتلا به اتیسم سودی از استفاده از روش آموزش نمونشی نخواهند برد.

 

 

  • سن مناسب برای استفاده از این روش :


 سن استفاده از CE مهم است. هشتاد درصد كودكاني كه قبل از 1 سالگي در گروههاي CE شركت نموده اند و از اين متد بهره گرفته اند، در مدارس عادی پذیرفته شده اند. بنابراین هرچه این روش در سنین اولیه عمر کودک مورد استفاده قرار گیرد امکان موفقیت در آن بیشتر است.

 

 

  •  خدماتی که در این روش ارائه می شود :

 روش آموزش نمونشی در قالب فعالیتهای ذیل ارائه خدمت می کند:

  1. برنامه تمرینات جسمی در وضعیت خوابیده (Lying )
  2. برنامه  تمرینات جسمی در وضعیت نشسته (Sitting)
  3. برنامه تمرینات جسمی در وضعیت ایستاده (Standing)  
  4. ارائه فعالیتهای ذهنی و شناختی در قالب بازی های گروهی ، انفرادی و برنامه های شناختی با هدف بهبود وضعیت شناختی و كسب تجارب لازم  از طرف کودک(Cognitive)
  5. توجه به افزیش توانایی های اجتماعی و ارتباطی هر كودك در قالب گروه(Group)
  6. بهبود توانایی های گفتاری و ارتباطی كودك از طریق گروه و گفتار ریتمیك  (  rhythmical intention)
  7. افزیش تواناییهای كودك در انجام فعالیت های روزمره زندگی(ADL) حین وعده های غذایی(lunch, snack) و آموزش مراقبتهای شخصی (Self Care)
  8. برنامه تمرینات انفرادی (Individual)  
  9. تجویز وسایل كمكی ( ارتز ) در صورت نیاز كه توسط متخصصان این رشته صورت می گیرد

 

 

 

  • دریافت مقاله پژوهشی ( تأثیر سه روش درمانی بوبت، آموزش نمونشی و آموزش به والدین بر فعالیتهای روزمره زندگی کودکان فلج مغزی )

 

  • دریافت مقاله پژوهشی ( بررسی تأثیر رویکرد آموزش نمونشی در بهبود عملکرد حرکتی درشت کودکان فلج مغزی اسپاستیک 3 تا 6 ساله در مؤسسه توانبخشی ولیعصر (عج) تهران )
11014
بازدید این صفحه
277 |
بازدید امروز
5632407 |
کل بازدید
2 |
بازدیدکنندگان آنلاین
کلیه حقوق این پرتال محفوظ و متعلق به توانبخشی ولیعصر  است. © 2014